Tapahtumamarkkinointia vai markkinatapahtumia

pe 28. kesäkuuta 2019 00.43.00

Viime aikoina raveja koskeva keskustelu on siirtynyt uusille urille. Puhutaan tapahtumamarkkinoinnista ja ravitapahtuman kehittämisestä. Aiemmin aikana, jolloin raviväellä vielä oli oma peliyhtiö, markkinointi hoidettiin Fintoton toimesta.  Kysymys oli pelimarkkinoinnista. Pelimarkkinointi taas keskittyi pelien ja pelitapahtumien hoitamiseen. Tämä usein hevosten ja ravitapahtuman kustannuksella.

Ravitapahtuma on tiivis ja tarkkaan harkittu paketti. Alle kolmessa tunnissa ajetaan keskimäärin kymmenen kilpailulähtöä, koelähdöt ja nykyisin usein myös ponilähdöt. Ravitapahtumaa ei voi rakentaa vain yleisön ehdoilla. Hevosille on tarjottava riittävä lämmittelyaika, rataa on ehdittävä huoltaa lähtöjen välillä. Usein ravitapahtumaan liittyy myös muita oheistapahtumia, kuten palkitsemisia ja muistamisia.Kaikki tämä järjestetään pitkälti harrastajavoimin, innolla ja suurella sydämellä.

Ravien ulkopuolella ravirata toimii hoidettuna hevosten harjoittelupaikkana. Oulussa rata pyritään pitämään hiittikunnossa kahtena arkipäivänä viikossa. Muulloinkin rata on aina vapaasti käytettävissä. Sama koskee hevosten pesupaikkoja ja niitä muita palveluita, mitä rata yleensä pystyy tuottamaan. Oulussa hevosenomistajille on lisäksi tarjolla mahdollisuus säilyttää kärryjä hiittien välissä radan tiloissa. Myös suosittu Äimäraution rantalenkki on radan vastuulla. Uusimmalla hankkeellamme Eri-Poika lähdöllä  pyrimme helpottamaan aloittelevien suomenhevosten alkutaivalta. Kaikki edellä mainittu toiminta on raveissa näkymätöntä, mutta hevosenomistajien, hevosten ja laajemmin koko raviurheilun kannalta  tärkeää työtä. Pohjolan Hevosystävien hallitus on alkuvuodesta tehnyt päätöksen hevosenomistajien aseman tukemisesta. Kaikki edellä mainitut ovat asioita, joilla mainittua tarkoitusta pyritään toteuttamaan. Myös uudet ideat ovat tervetulleita.

Ravikuninkaitten käskynhaltija Kaarlo Partanen kutsui hevosihmisiä, jotka olivat hyviä esittämään mielipiteitä hevosista ja lajistamme, mutta joiden omakohtainen kokemus asiasta oli vähäistä, ”kamarihevosmiehiksi ”. Nykyään kamarihevosmiesten osuus on suuri ja mielipiteitä sen mukaisesti paljon. Kaikki mielipiteet ovat tärkeitä. Vielä tärkeämpää on muistaa se, mistä raviurheilussa ja hyvässä ravikilpailussa on kysymys.

Raviurheilu perustuu ja sen tulee perustua hevosen kunnioittamiseen. Ravikilpailu on tapahtuma, jossa hyvät hevoset, mielenkiintoiset lähdöt ja kaunis ympäristö luovat oikean tunnelman. Puitteiden osalta Suomen köyhät raviradat ovat heikoilla. Katsomot ovat vanhoja ja paikat vaativat  kunnostamista. Markkinointiin tarvittaisiin apua valtakunnan tasolla. Oikealta ei tunnu se, että keskusjärjestöllämme Hippoksella  on yksi ainoa valtakunnallinen yhteistyökumppani. Myös peliyhtiön toiminnalla on merkitystä. Näkyvyys ravien alueellisille yhteistyökumppaneille TV-lähetyksissä olisi tarpeen. Nykyinen tapa katkaista lähetys, jos sponsori edes kuvassa vilahtaa, on varsin tyly juttu. Markkinointia ja tiedottamista tulisi tehostaa oman porukan ulkopuolelle. Ikävä kyllä raviurheilu ei ylitä enää uutiskynnystä edes huonoilla uutisilla, hyvistä puhumattakaan. Olisiko viimeinkin aika perustaa keskusjärjestön johdolla kattava alueellinen tiedotusjärjestelmä

Kamarihevosmiesten ja muidenkin viisaiden on syytä muistaa se, että raviradat kyllä osaavat järjestää ravitapahtumia, lajisuosion saavuttamiseen tarvitaan paljon muutakin kuin valistusta raviradoille. Hevosenomistaminen on saatava halutuksi ja kunnioitettavaksi asiaksi. Ravitapahtuma on järjestettävä hevosta ja sen arvoa kunnioittavalla tavalla. Hevonen on aina ravien ykkösjuttu. Markkina- tai sirkustempuilla raviurheilun suosiota ei nosteta.

Kari Eriksson