Ratamestarin vaikea tehtävä

la 21. helmikuuta 2015 17.13.00

Jos listataan vaikeita ammatteja, ratamestarin tehtävä on varmasti kärkipäässä. Tehtävä menestykselliseen hoitamiseen ei riitä se, että osaa käyttää hyvin traktoria ja sen oheislaitteita tai että osaa tehdä radanhoitoon liittyvät toimenpiteet asianmukaisesti. Hyvän ratamestarin täytyy näiden taitojen lisäksi osata ja hallita paljon muutakin. Ratamestarin on omattava meteorologin taitoja ja osin ennustajankin. Hänen on kuunneltava radankäyttäjien erilaisia toiveita, ja silti pystyttävä tekemään itsenäisiä päätöksiä. Ratamestarin siis täytyisi olla tv:ssä esiintyvien Remontti-Reiskan ja tohtori Philin sekoitus. Riittääkö tämäkään siihen, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Luultavasti ei.

Oulun ravirata on olosuhteiltaan Suomen vaativin. Sääolosuhteet vaihtuvat nopeasti eikä lähellä oleva meri helpota tilannetta. Itselleni on jäänyt erityisen hyvin mieleen Oulun kuninkuusravien sunnuntain kilpailupäivä. Menin itse varhain radalle. Meillä hallituksen jäsenillä oli paljon tehtävää ja vastuu painoi harteilla. Pidimme aamulla palaverin radan äärellä Samuli Pohjamon, Ari Sorosen ja Timo Niemelän kanssa. Ilma oli kauhea. Oli kylmä, tuuli kovasti ja satoi melkein räntää. Tässäkö oli raviemme huippupäivä ? Iltapäivällä, kun juostiin tammojen maratonmatkaa aurinko ilmestyi taivaalle. Hetki oli epätodellinen. Kylmä vaihtui lämpöön ja aurinko valaisin radan. Näin saattaa käydä Oulussa.

Syksyllä 2013 pitkäaikainen ratamestarimme siirtyi toisiin tehtäviin ja uusi mies aloitti ratamestarina. Olin koko syksyn mukana rata-asioissa, jännittämässä sitä, miten kaikki sujuu sekä tekemässä päätöksiä asioista, jotka ovat minulle vieraita. Onneksemme meillä Oulussa oli tuolloin ja on edelleen hieno ja kunnioitettava ravimies Kalevi Rantala. Kävimme varikkotoimikunnan kanssa keskusteluja siitä, miten asiat pitäisi hoitaa. Kalevia kuuntelemalla, selvisimme vaikeista keleistä ja ajoista. Ehkä uusi ratamestarimme ei saanut kaikilta osin sitä tukea, mitä olisi tarvinnut. Kun on vaikeaa, meidän kaikkien tulisi toimia yhdessä ja antaa tuki sitä tarvitsevalle. Näin menestytään.

Oulun radan hoito oli aiemmin Oulun kaupungin vastuulla. Radanhoito siirtyi vuonna 2008 Pohjolan Hevosystäville. Tuolloin sovittiin siitä, että Oulun kaupunki suorittaa radanhoitokorvauksena yhdistykselle vuoteen 2011 asti 50.000 euroa / vuosi. Oikeat radanhoitokustannukset ovat vuositasolla reilusti kaksinkertaiset verrattuna tuolloin sovittuun tukeen. Olemme yrittäneet saada tämänkin jälkeen tukea ja ymmärrystä rata-asialle kaupungin taholta. Yrityksemme eivät ole tuottaneet tulosta. Kaupunki on vedonnut laadittuun sopimukseen ja siihen, että tuki sovittiin määräaikaiseksi. Toivottavasti päättäjämme ymmärtävät nyt Oulun raviradan merkityksen ja antavat raviurheilulle asianmukaisen arvon. Kysymys on Suomen vanhimmasta raviradasta, joka edelleenkin on päivittäisessä käytössä.

Ehkä tälläkin hetkellä ratamestarimme Pekka katsoo pitkän ajan säätiedotusta ja suunnittelee sitä, miten rata saataisiin huippukuntoon tulevan torstain 4.12.2014 raveihin. Tätä ennen rata pitäisi olla hiittikunnossa tiistaina ja ajokunnossa muina päivinä. Haasteellinen tehtävä, varsinkin kun ensiviikoksi on taas luvattu tutun vaihtelevaa säätä. Ratamestarin tehtävä on vaikea ja haasteellinen. Ravien kannalta tehtävä on tärkein. Muistetaan tämä ja annetaan kiitosta hyvästä työstä ja ymmärretään huonoina päivinä. Ratamestari tekee aina parhaansa.

Kari Eriksson